Termékinformációk
A könyv tartalmáról
Tara - A női istenség
A buddhizmus és a nő – Idézet Bokar Rimpocse: Tara a női istenség c. könyvéből
OM TARE TUTARE TURE SZOHA
Tara női istenség, ugyanakkor olyan nő volt, akiből végül istenség lett.
A buddhizmusban a nők helyzete gyakorta tűnik alárendeltnek a férfiakéhoz képest. Például a leendő Tara, Bölcsesség Hold történetében a szerzetesek őszintén ajánlották neki, hogy saját érdekében törekedjen a férfi újjászületésre.
Máshol is találkozhatunk e gondolkodásmóddal. Például Santidéva a híres "A felébredés bodhiszattva útja" című munkájában ezt írta: "Legyen minden női lényből férfi."
Hogy megérthessük az ilyen kívánságokat, meg kell néznünk az ősi India helyzetét. A nők társadalmi szerepe nagyon alsórendű volt akkoriban. Egy nő teljesen ki volt szolgáltatva a férfinak, és nemigen volt szabadsága, vagy döntési joga. Kötve volt a családhoz és a háztartáshoz, s emiatt korlátozott módon juthatott a dharma közelébe. Ilyen körülmények között sokkal jobb volt férfinak lenni mint nőnek. Santidéva bizonyára nem becsülte le a nőket, csak a gyakorlás szempontjából tartotta helyzetüket hátrányosnak. Viszont ami bizonyos körülményektől függ, annak kevés értelme lehet e körülmények nélkül. Igazából ma – sokkal inkább mint valaha – a buddhizmus nem tesz különbséget férfi és nő között, mindkettő számára ugyanazt a lehetőséget és módot biztosítja.
A férfi és a nő – ritka adottság és lehetőség
A buddhizmus szerint a szellemi fejlődésben alapvető szerepet játszik a mód, a lehetőség fogalma. Sőt, úgy tartják, hogy az okban jelenlévő potenciális lehetőség nélkül az okozat sohasem jelentkezhet. Az olajat is azért lehet kipréselni a magból, a vajat is ezért lehet köpülni a tejből, mert rejtett módon már jelen van benne. Ha ez nem így lenne, évszázadokon át préselhetnék a magot vagy tejet bármilyen eredmény nélkül.
Az emberek azért képesek kilépni a tudatlanságból és elérni a felébredést, mert rendelkeznek a felébredés lehetőségével, amit "tudat önmagában" vagy "a felébredés szívének" neveznek. E lehetőség nemcsak az emberek kiváltsága, minden lény rendelkezik ezzel, legyen akár állat, akár más, nem meghatározható létezési módban élő lény. Mivel ez így van, ezért nem jellemzőbb jobban a férfiakra, mint a nőkre.
A felébredés szívének jellemzői:
– lényege üresség, mely magába foglalja a lények összességét,
– rendelkezik a dharmata vagy tathagata képességgel, ami nem csak ürességet, de a felébredés lehetőségét is jelenti, mint ahogy a virágmag már magában hordozza a leendő virág színét, illatát és más tulajdonságait. E potencialitás közös minden lényben, vagyis nem rosszabb az egyikben, vagy jobb a másikban.
Mivel a lények rendelkeznek a felébredés képességével, ezt el is tudják érni, mint ahogy a szegfű magja is szegfűvé válhat, miközben más virágmagból sosem lesz szegfű. Mindez azt mutatja, ki lehet bontakoztatni a rejtett képességet, vagyis van értelme a szellemi fejlődés útját járni.
Maga a felébredés szelleme mégsem elégséges a felébredés eléréséhez. Biztosít egy örökké jelenlévő alapot, egy állandó okot, de szükség van kedvező körülményekre is. Ilyen a létezés egy bizonyos állapota, pl. az emberi létezés.
Ugyanakkor nemcsak az emberi létezés lehetőségeire van szükség, hanem olyan jellemzőkkel ékes emberi életre is, melyek hiányában a szellemi fejlődés nem következik be. Tíz elengedhetetlen feltételről beszélnek.
Ebből öt feltétel belső, vagyis rajtunk áll:
– emberi létezés (újjászületés)
– olyan országbeli újjászületés, amelyben a dharma jelen van
– rendelkezni kell minden érzékszervvel, mert ezek által válik lehetségessé a dharma megértése
– ne folytassunk a dharma szellemével ellenkező foglalkozást
– hit a Három Drágaságban (buddha, dharma és szangha)
Az öt külső tényező:
– egy buddha meg kell, hogy jelenjen a földön
– tanítania kell
– a tanításnak jelen kell lennie
– tudni kell a tanítás létezéséről
– a tanítás elterjedéséhez szükség van arra, hogy tanítványok támogassák annak szerveződését.
Meg van mondva, hogy a felébredés szellemére, és az előbb említett feltételekkel rendelkező emberi létezésre alapozva mindenki, minden felébredést áhító személy sikerrel fog járni. Érdemes azt is megjegyezni, hogy Buddha e kinyilatkoztatása 2500 évvel ezelőtt történt, amikor a nők társadalmi helyzete alacsonyabb volt a férfiakénál. Buddhának nem kellett tartania az emberek érzékenységétől, a szellemi lehetőségek szempontjából mégsem tett különbséget férfi és nő között. Sohasem állította, hogy a szellemi megvalósulás lehetősége a férfiak számára van fenntartva, azt viszont igen, hogy bárki (akár férfi, akár nő) tesz lépéseket a szellemi fejlődés ösvényén, el fogja érni a célt.
A tanítások szerint mindez a gyakorláson múlik. Amennyiben valaki gyakorol, akár férfi az illető akár nő, az eredmény megszületik. Ha nem történik gyakorlás, eredmény sem lesz, akármilyen az illető neme, akármennyire kedvezőek a körülményei.